Когато работите като болногледач в Германия, освен грижи за клиентите, Вие имате ангажимент и към поддържането на домакинството, което включва готвене, чистене, пазаруване или поне изготвяне на списък за пазар. Обикновено настойниците на клиентите осигуряват определен бюджет, с който болногледачите трябва да се съобразяват. Много е важно болногледачите да знаят кои са разходите, които се приемат за приемливи и кои не. Разбира се във всяко семейство правилата са различни и специфични спрямо възможностите на семейството, състоянието и нуждата на клиента от специализирани грижи и продукти. Понякога заболяванията на клиентите изискват да се спазва определен режим на хранене. Също така всяко семейство има различни правила и разбирания по отношение на продуктите, които искат да се купуват и т.н.
В тази статия ще разгледаме само общоприетите правила, които трябва да се спазват при всеки един клиент, без значение специфичните изисквания и разбирания на семейството. Има разходи, които са допустими, такива които се приемат за лични (на болногледача) и как болногледачите трябва да се съобразяват с установените правила.

Какво покрива бюджетът за болногледачите?
Обикновено средствата, които клиентите осигуряват на болногледачите, се използват за основните разходи, свързани с грижата за клиента. Ето и кои са те:
- Храна и напитки – разходите за продукти за приготвянето на основните хранения и осигуряването на напитки (не и алкохолни!) за клиента и болногледача са допустими и се покриват от бюджета.
- Медицински консумативи – всички основни медицински консумативи като памперси, лекарства, превръзки и други необходими продукти за здравето на клиента, също се покриват от този бюджет. Важно е обаче тези разходи да бъдат ясно документирани и обосновани.
- Специални храни – ако клиентът има нужда от специфична диета или изисквания към храната (например безглутенова храна, храни за хора с диабет, които не съдържат захар, а подсладители и т.н.), разходите за тези продукти влизат в допустимите за бюджета.
- Транспортни разходи – ако болногледачът трябва да придружава клиента на медицински прегледи или на други важни срещи, транспортните разходи могат да бъдат покрити от бюджета.
!!! Алкохол – покупката на алкохол е недопустима, освен ако клиентът не консумира алкохол по здравословни или лични причини и това е изрично разрешено от неговите близки.

Лични разходи на болногледача
Разходи, които не са свързани с грижите за клиента се считат за лични разходи на болногледача и трябва да бъдат поети от самия болногледач. Това включва:
- Козметика и хигиенни продукти – всички продукти от личен характер като козметика, дезодоранти, сапуни, превръзки и други подобни консумативи трябва да бъдат поети от болногледача. Тези продукти не са необходими за изпълнение на задълженията към клиента и се считат за лични.
- Специални храни или лакомства – ако болногледачът реши да се наслади на специална храна или лакомства, които не са част от менюто на клиента, тези разходи трябва да бъдат поети от него самия.
- Други лични разходи – всеки разход, който не е свързан с грижа за клиента (като например лично пазаруване или развлекателни дейности за болногледача), трябва да бъде поет от него самия.

Специални изисквания и консултации с близките
Важно е болногледачът да има ясна комуникация с близките на клиента, за да се увери кои разходи са приемливи и кои не. Добре е предварително да се питат настойниците на клиента с какво обича или трябва да се храни клиента и какъв е за тях допустимия седмичен бюджет за домакинството. Преди да направите покупка на определен продукт, който е по-скъп или ако клиентът настоява да купите алкохол, задължително първо поискайте разрешение от близките му!

Как да се управлява бюджетът ефективно?
За да се избегнат недоразумения и конфликти, е прието да се води подробен отчет за всички разходи. Това включва:
- Поддържане на списък с всички разходи, свързани с грижата за клиента, който да бъде редовно преглеждан и актуализиран от клиента или неговите близки.
- Документиране на всеки разход чрез касови бележки и/или фактури, за да се осигури прозрачност.
- Ясно дефиниране на границите на допустимите разходи при започване на работа, така че и двете страни да имат ясна представа за отговорностите си.
Заключение
Правилното разпределение на бюджета за болногледачите е от съществено значение за осигуряване на добри взаимоотношение и изграждане на доверие между клиент и болногледач. Важно е да се води отчетност, да се предоставят касовите бележки за покупките и да не се злоупотребява с парите на клиентите! Комуникацията е от ключово значение при изготвянето на специфичните правила и рамки на допустими и недопустими продукти за домакинството. Важно е личните разходи на болногледача да бъдат ясно разграничени от бюджета за клиента.