Деменцията е заболяване, което води до прогресивна загуба на когнитивни функции като памет, внимание и ориентация. Работата на болногледачите, които полагат грижи за клиенти, страдащи от деменция е изпълнена с предизвикателства и често крие рискове от емоционално или физическо претоварване. Опитните болногледачи знаят и прилагат в работата си техники, чрез които стимулират когнитивната и физическата активност на клиентите. В известна степен тези техники контролират проявите и развитието на болестта.
Деменцията засяга различни области на мозъка, включително тези, отговорни за паметта, мисловния процес, поведението и емоциите. Често хората, които страдат от деменция имат:
- нарушаване на краткосрочната и дългосрочната памет;
- намалена способност за вземане на решения и решаване на проблеми;
- трудности в разпознаването на познати лица и места;
- затруднения в комуникацията.
В настоящата статия ще разгледаме различни подходи и стратегии, които стимулират когнитивната и физическата активност на човек, който страда от деменция. Тези техники помагат за поддържането на уменията и способностите на болния и помагат за подобряването на качеството му на живот.
Поддържайте ясна и структурирана среда:
Съвети:
- Използвайте бележки, календари и напомняния.
- Ограничете дразнителите като шум и претрупани пространства.
Бъдете търпеливи и съпричастни:
Съвети:
- Поставете се на тяхно място: Представете си как бихте се чувствали, ако сте объркани или забравяте важни неща.
- Приемете болестта: Разберете, че техните действия не са умишлени, а резултат от състоянието им.
- Почивайте редовно: Грижата за човек с деменция може да бъде изтощителна. Грижете се за себе си, за да поддържате спокойствието си.
- Научете повече за болестта: Познаването на симптомите и етапите на деменцията ще ви помогне да реагирате по-разумно.
Насърчавайте участие в дейности:
Ето няколко идеи за дейности, които можете да включите в дневния график на клиент, който страда от деменция.
Пъзели
Помагат за развиване на вниманието към детайлите и повишават когнитивната функция, което е важно за хора с деменция, тъй като помага за запазване на независимостта.
Четене на глас
Това подпомага когнитивните способности и комуникацията, като същевременно стимулира паметта и вдъхновява спомени.
Изработване на сезонни декорации
- Есен: Направа на декорации с листа, жълъди или сушени цветя.
- Зима: Създаване на снежни сцени с памук или изработка на коледни украшения.
- Пролет: Изработване на цветя от хартия или декориране на саксии с растения
- Лято: Рисуване на морски мотиви или създаване на декорации с морски пясък
Полза: Творческите дейности стимулират фината моторика, насърчават сътрудничеството и могат да провокират позитивни спомени, свързани със сезона или празниците.
Карти за съвпадение (Memory или „Мемо“)
- Използвайте карти с двойки изображения (например цветя, животни, предмети)
- Разположете картите с лицето надолу. Играчите обръщат по две карти, опитвайки се да намерят съвпадение.
- Намалете броя на картите, за да не е прекалено сложно
- Изберете големи карти с ясни изображения
Познай обекта:
- Поставете няколко познати предмети (например ключове, очила, четка за коса) на масата.
- Покажете предметите за кратко време, след което ги покрийте с кърпа.
- Попитайте човека дали може да назове предметите или да ги опише.
- Използвайте предмети с емоционална стойност, за да събудите спомени.
„Кой е на снимката?“
- Покажете стари семейни снимки или изображения на известни личности.
- Помолете човека да разпознае хората или да разкаже какво си спомня за тях.
- Може да дадете подсказки или да разказвате заедно историята на снимката.
Сортиране на предмети
- Предложете различни обекти, които човекът да сортира по категории (например плодове и зеленчуци, дрехи или цветове).
- Уверете се, че задачата е достатъчно проста, за да не създава напрежение.
Игри с думи
„Аз виждам…“
- Играйте като посочвате предмети около вас, които започват с определена буква. Например: „Аз виждам нещо, което започва с ‘к’ (като ключ).“
„Познай звука“
- Пуснете познати звуци, като кучешки лай, звънене на телефон или течаща вода.
- Помолете човека да назове звука.
- Изберете звуци, свързани с ежедневния им живот.
Музикална памет
- Пуснете кратък откъс от популярна песен и попитайте дали могат да я назоват или да запеят заедно.
- Използвайте песни, които имат специално значение за тях, например от младостта им.
Подреждане на снимки по ред
- Дайте снимки или илюстрации, които разказват история (например от детството до зрелостта).
- Помолете човека да ги подреди в хронологичен ред.
- Уверете се, че снимките са ясни и не са прекалено много.
„Довърши историята“
- Започнете кратка история (например „Един ден отидох до пазара…“) и помолете човека да я продължи.
- Дайте им време за отговор и ги насърчете с подкрепящи въпроси.
Игри със списъци
- Помолете човека да изброи колкото може повече от определена категория, например плодове, цветя или градове.
- Използвайте категории, свързани с личните интереси на човека.